Vakantie 2014; deel 1

terug naar begin

14 juli.      20 °

Om 8:30 uur vertrokken en om 13:00 uur kwamen we aan op de camping in Bollezeele (330 km).

Nog even naar het dorpje gefietst maar dat is uitgestorven op deze nationale feestdag.

15 juli.      21 °

Geen fietsweer vandaag. We gaan met de auto naar Duinkerken. Daar wandelen we van het centrum naar het strand en terug (7 km).

Een paar torens, een mooie kerk en een stadhuis maar het is niet echt een bruisende stad.

Het is geen weer om aan het strand te liggen. De strand promenade is uitgestorven.

De koffie en een Belgische wafel smaken prima.

Op de terugweg bekijken we Bergues. Een behoorlijk grote vestingstad.

16 juli.      26 °

Vandaag fietsen we naar Arques en St-Omer.

Het eerste stuk gaat door het marais over hele smalle paadjes en leuke bruggetjes.

Bij Arques zou de oude scheepslift een bezienswaardigheid moeten zijn.

Wij zijn een beetje teleurgesteld over deze roestige bouwval.

In St Omer komen we eerst de ruïne van een abdij tegen.

Daarna eten we wat op een terrasje tegenover het gemeentehuis.

Voor we terug fietsen bezoeken we nog de enorme hallen kerk.

Op de terugweg merken we dat de digitale fietskaarten niet kloppen. Na vele kilometers hobbelend zandpad stopt de weg en moeten we weer terug en aan andere route zoeken. Uiteindelijk zijn we na 54km weer op de camping.

17 juli.      28 °

Het wordt warm vandaag dus beginnen we al vroeg aan een nieuwe uitdaging. We fietsen naar Cassel. Een oude vesting die boven op een 170m hoge heuvel ligt, in het hier overwegend vlakke gebied.

3km klimmen met een helling van 5% is wel te doen. De laatste 2km blijken echter wel over kasseien te gaan...

Boven genieten we van een drankje en de taart van de dag (Mirabel)

Naast het stadje ligt een groot park met mooie uitzichten en een molen.

En als we het goed begrijpen dan kun je vanaf hier bij héél helder weer Amsterdam zien liggen!!!!

18 juli.      33 °

Vandaag wordt het erg warm. We blijven op de camping, lezen een boek en maken plannen voor morgen.

We willen richting Le Havre.

's Avonds onweerde het nog flink maar wij hadden de luifel al afgebroken.

19 juli.      30 °

Vroeg ontbeten en op pad naar onze volgende camping. Door omleidingen was het bijna 300 km. Onderweg nog weer onweer maar toen we aankwamen was het droog.

Het is een kleine camping in een redelijk rustig gebied. Er blijken veel Nederlanders op de camping te staan.

Nadat we boodschappen gehaald hadden betrok het en kregen we een enorme bui over ons heen.

Alle stond uiteindelijk blank. Ook onder onze luifel!

En als toetje kregen we nog een hagelbui.

Tegen 18:00 uur werd het weer droog en een uur later konden we alweer met droge voeten over de camping lopen.

20 juli.       22 °

Het begon bewolkt vandaag. Later op de middag klaarde het op ten toen zijn we naar Cormeilles gegaan. Daar eerst Calvados destilleerderij van Busnel bezocht.

En het hoogtepunt was natuurlijk de proeverij aan het eind.

Daarna een stadswandeling gemaakt. (zie foto's hier onder) en om 19:30 uur een restaurantje gezocht waar we goed 4 gangen menu kregen voorgeschoteld.

21 juli.            24 °

Met de auto naar het Marais Vernier. In een bocht van de Seine is in de 17de eeuw een Hollandse dijk aangelegd. Hierdoor is er een nat en blijkbaar vruchtbaar gebied ontstaan.

We hebben door en rond het marais gefietst (26km). En op een terrasje aan de Seine even uitgerust.

Eigenlijk is het voor ons Hollandse polderbewoners  allemaal niet zo bijzonder. Wel bijzonder zijn de rietgedekte huizen met op de nok sedum en Irissen.

22 juli.             24 °

Vanaf de camping in de omgeving rond gefietst (31km). Onder andere naar St Georges du Vièvre.

Een leuk plaatsje dat helemaal versierd was met bloemen slingers. Bij nadere bestudering bleken de bloemen gemaakt van plastic flessen.

Moeten we in Eemnes ook maar eens gaan doen.

Op de terugweg reden we door Morainville. Ook weer een leuk dorpje met vele vakwerkhuizen.

23 juli.             26 °

We zijn 25km naar het westen verhuisd. Camping du Stade in Pont-L Éveque.

Begonnen met een stadswandeling langs veel mooie vakwerkhuizen.

De vele rotonden heeft men ook mooi aangekleed.

18 km naar het noorden ligt Honfleur aan de monding van de Seine. Daar was vanavond markt. Erg druk en erg toeristisch (3.5 miljoen bezoekers per jaar; alleen van de parkeergelden moet het stadje al schatrijk worden!) maar wel leuk om een keer mee te maken.

24 juli.            27 °

Op de fiets naar Deauville. Beroemd om de paardenrace baan maar ook in trek als badplaats voor de welgestelde. Het is lang geleden dat ik 10 euro voor een biertje betaalde!

Wel een heel mooi strand en in de verte kun je echt Engeland zien liggen!

Het stadhuis en in deze prachtige vakwerkhuizen zitten alleen maar winkeltjes en zijn alle dure merken goed vertegenwoordigd.

Als u dit leest dan is het gelukt om bij de toeristinformatie via WIFI de site on line te zetten. Internet op de franse campings is droevig. Op één van de drie campings was bij de receptie wel verbinding maar het uploaden van bestanden was geblokkeerd.