Rondreis Baltische staten; deel 1: 9-19 juni 2011

terug naar begin
9 juni.

Vandaag begint onze vakantie. Het is mooi weer en we rijden 500 km naar Preetz een plaatsje ten zuiden van Kiel.

We kamperen bij een kano-club.

's avonds wandelen we door het historische centrum waar ze ook nog eens heel lekker ijs verkopen.

10 juni

Door het dal van de rivier de Schwentin fietsen we naar Kiel.

Kiel is een mooie stad om te winkelen maar verder niet zo bijzonder. Wij kopen er alleen een Nederlandse vlag.

11 juni

Vanavond (23.00 uur) moeten we inschepen voor de tocht naar Klaipeda.

's morgens bezoeken we eerst het klooster in Preetz. een groot complex maar helaas gesloten.

Met de caravan rijden we dan richting de haven en onderweg stoppen we bij Haus Hagen. Een mooi gerestaureerd slot.

In de haven eten we in een oude rokerij. Enorme Schnitzels!

Bij de haven is het een enorme puinhoop. Iets wat je in Duitsland niet verwacht. Maar na het inchecken worden we keurig in een wachtrij opgesteld. 2 caravans, 2 motoren, 3 fietsers, 50 campers, 100 personen auto's en 200 vrachtwagens. Onze caravan komt op dek 3 (vrachtdek) de auto op dek 1 en wij krijgen een hut op dek 6.

12 juni

bijna 24 uur op een boot doorbrengen is een lange tijd. Eten, rondlopen, wat liggen, eten.....

Om 23 uur rijden we in Klaipeda de boot eindelijk af. Bij de haven kunnen we geen plek vinden voor de caravan. We rijden richting Kaunas en de derde parkeerplaats bij een benzinepomp en een restaurant ziet er wel vertrouwd uit. Daar zetten we de combinatie neer, draaien de pootjes uit en gaan lekker slapen.

13 juni

De stad camping in Kaunas is een veredelde parkeerplaats. Alles asfalt. Maar wel dicht bij het oude centrum waar we met de fiets naar toe gaan.

Een mooie stad en we genieten met volle teugen.

14 juni

We bezoeken de markt en de Hallen die aan de oostzijde van Kaunas liggen. Erg groot en druk.

En de stad is nog niet erg fietsvriendelijk.

Inkopen en lekker eten doen we bij een enorm winkelcentrum. Als attractie hebben ze hier een aquarium van 11 m lang, 4 m breed en 10 m hoog waarin o.a. 6 haaien zwemmen. Om 17.00 uur komen er twee duikers en die gaan de vissen voeren.

15 juni

Vandaag rijden we naar de hoofdstad van Litouwen: Vilnius.

Een mooie oude stad met ongelooflijk veel kerken.

Paleis en parlementsgebouw vallen wat tegen.

De tijdelijke stadscamping is hier gelegen bij de Expo hallen.

16 juni

De vroegere hoofdstad van Litouwen was Trakai. Deze ligt iets westelijk van Vilnius.

De vesting is helemaal gerestaureerd en is echt een plaatje!

En toen ik zag dat ze de nieuwe vlag van FC Twente in top hadden kon mijn dag niet meer stuk.

17 juni

Na de drukke steden wordt het nu tijd voor de natuur. We gaan naar het Nationaal park Aukstaitija.

Maar eerst komen we langs het geografische centrum van Europa!

Wie had dat gedacht dat dat in Litouwen zou liggen?

Franse wetenschappers hebben berekend dat dit centrum 26 km noordelijk van Vilnius ligt. En zoals je ziet zijn wij er geweest!

18 juni

De camping in het park ligt achter de prachtige 19de eeuwse houten  kerk in Paluse.

We maken een fietstocht door het waterrijke park en bezoeken o.a het uitzichtpunt Ladakalnis op 172 m hoogte en enkele oude watermolens.

Alle woningen zijn van hout en er wordt nog met een paard geploegd. De tijd is hier stil blijven staan.

19 juni

Net toen we wilden gaan wandelen begon het te regenen.

Pas tegen tweeën werd het weer droog. De tijd heb ik besteed om dit dagboek bij te houden en als we straks weer in de bewoonde wereld zijn zal ik het online zetten.

En toen het droog was hebben we nog een prachtige wandeling gemaakt langs een botanische route waar vele planten groeien die op de rode lijst staan.