Vakantie 2016; deel 2

terug naar begin ga naar deel 1

17 juni.      21 °

Voor de kust bij Esbjerg ligt Fanø. Dit is het meest noordelijke waddeneiland.

Jaarlijks vindt daar een internationaal vlieger festival plaats. Dit jaar van 16 tot 19 juni.

Met de ferry gingen we naar het eiland (3km in 12 minuten).

De geasfalteerde weg houdt op bij het strand waar je met de auto gewoon op mag rijden. Zelfs de lijn-bus rijdt over het strand en stopt bij de daar geplaatste haltes.

Duizenden mensen zijn daar met vliegers in de weer. Ongelooflijk wat je allemaal ziet. Hopelijk geeft de slide show een beet je een indruk.

Het strand is een paar honderd meter breed en kilometers lang.

Na een wandeling van 4 km hadden wij genoeg indrukken van het vliegerfestival opgedaan. We fietsten nog door het dorpje, langs het gemeentehuis, en daarna weer naar de camping. De totale trip vandaag was 48km

18 juni.      21 °

Vandaag was het plan om eerst naar Mandø te rijden, daarna boodschappen te doen in Ribe en om drie uur klaar te zitten voor België-Ierland.

Het liep echter anders.

Over deze weg, die bij vloed onder loopt, rijd je naar het waddeneilandje.

Daar dronken we eerst koffie en aten bijzondere Deense Appeltaart.

Na een bezoekje aan de kerk uit 1727 en een wandelingetje door de duinen wilden we tegen één uur weer terug rijden naar het vaste land.

Helaas... De weg was ondergelopen.

Van te voren had ik een Deense getijden tabel geraadpleegd. Maar blijkbaar heb ik vloed en eb niet goed vertaald.

We zaten dus nog een kleine vier uur vast op dit eilandje.

Bij de supermarkt wat frisdrank en brood gekocht en daarna een plek opgezocht in de luwte van de dijk en lekker in het zonnetje gezeten.

Dit was ons uitzicht.

Gelukkig waren er vele vogels (o.a. Scholekster, Kluut, Tureluur, Duinpieper) en Schapen die ons gezelschap hielden. Heel rustgevend.

Jammer was het wel dat er meer wolken kwamen en zelfs een paar druppels. We hebben toen de weg maar weer opgezocht en rond 17:00 uur konden we eindelijk weer naar het vaste land.

19 juni.     18°

128km oostelijker op het eiland Funen ligt onze SVR camping bij Glamsbjerg.

Om 12 uur kwamen we hier aan en we houden verder een rustdag.

20 juni.      18 °

Het weer heeft een beetje een dipje. Slechts 18 graden en vanaf 4 uur ook nog wat regen. Gelukkig wel beter dan in Nederland waar vandaag met 19 uur regen een record gebroken is.

We bezoeken Odense. De hoofstad op Funen.

Dit is het imposante raadhuis.

De domkerk met op de voorgrond een standbeeld van de beroemde schrijver Hans Christian Andersen die opgroeide in Odense.

Altaarstuk uit de 16de eeuw in de domkerk.

Het huis waar H.C.Andersen leefde van z'n 2de tot z'n 14de.

21 juni.      21 °

De omgeving is hier te heuvelig om flinke afstanden te kunnen fietsen. We gaan dus met de auto op pad, 94 km gereden.

Denemarken is natuurlijk het land van de LEGO. Zelfs aan deze kerk kun je dat zien.

In Faaborg zagen we nog net de zeemeermin uit Kopenhagen onderduiken. We zullen haar daar op gaan zoeken.

De klokketoren uit de 17de eeuw kijkt uit over Faaborg.

Via deze weg bereik je het schiereiland Helnaes. En gelukkig loopt deze weg niet onder bij vloed.

Assens is een andere historische havenplaats.

Bij de haven staat een standbeeld van Peter Willemoes, een oorlogsheld die in 1801 in de Napoleontische oorlog vocht tegen Nelson.

En hier zien we zijn geboortehuis.

22 juni.        22 °

30km oostelijk van de camping ligt dit kasteel (uit het midden van de 16de eeuw).

Egeskov is één van de bekendste bezienswaardigheden in Denemarken. Het wordt nog bewoond maar een groot deel is te bezichtigen.

De bezienswaardiheid is inmiddels wel uitgegroeid tot een soort pretpark. Er zijn doolhoven, speeltoestellen en diverse musea (historische auto's, vliegtuigen, motoren, brandweer auto's).

Daar kwamen we niet voor maar het was wel praktisch toen er buitje overkwam.

Een kruidenierswinkel van 100 jaar geleden.

Nog mooier dan het kasteel zijn de verschillende tuinen.

Overal lopen pauwen rond.

23 juni.       23 °

Traditioneel wordt op 23 juni de midzomer gevierd. In Denemarken worden de feestelijkheden rond de zonnewende "Sankt Hans aften" genoemd. Hier op Funen doet men dit met een groot vuur waarop de heksen worden verbrand.

Het hele dorp had zich verzameld voor deze viering en na afloop werden er een aantal stichtelijke liederen gezongen.

24 juni.             27°

We staan op de stadcamping Bellahoj.

Over de Grote Beltbrug reden we hier naar toe. De grote hangbrug is erg indrukwekkend.

Eerst maar op bezoek bij de beroemde zeemeermin. En dit keer was ze er wel! (Toen we hier ruim 30 jaar geleden waren was ze afwezig voor onderhoud).

De belangstelling was weer groot. Zoals hier boven te zien is kwam er zelfs iemand met een watervliegtuigje.

De gracht van de vesting en op de achtergrond de enorme koepel van de  "Marmor" kerk.

Binnen in deze koepel krijg je nog beter een indruk van de afmetingen.

Het grote plein in het koninklijke Amalienborg paleis

Bij de nieuwe haven genieten van een glas bier (8 euro) en de vele duizenden mensen die daar voorbij komen.

In de "Kings garden" werd voor "Dignity Day" een gratis concert gegeven. Niet druk wel gezellig.

Één van onze tradities is om in vreemde landen ook eens bij een chinees te gaan eten. Die hadden we gezien dicht bij de camping. Behalve dat het er erg warm was, was het wel een suces!

25 juni.           23 °

De tweede dag in Kopenhagen begonnen we bij het Christiansborg paleis. Dit wordt gebruikt voor officiele ontvangsen.

Binnen stond de tafel al gedekt

en er was een mooie tuin om trouwfoto's te maken.

Daarna bezochten we de vrijstaat Christiania. Je mag er geen foto's maken omdat er openlijk soft drugs verkocht worden. In de vrijstaat wordt het toegelaten maar het is in Denemarken verboden. En foto's zouden als bewijs gebruikt kunnen worden.
Wel een belevenis en een heel aparte sfeer.

De kerk van onze verlosser. Je kunt de toren beklimmen, 400 treden en de laatste 150 cirkel je om de toren spits heen.

De oude beurs en op de achtergrond het Christiansborgslot.

Al twee dagen rijden er toeterende vrachtauto's met joelende jongeren door de stad.
Waarschijnlijk vieren ze dat ze het voortgezet onderwijs hebben afgesloten. Bij deze fontein ging de hele groep te water.

Het raadhuisplein

en daar tegenover Tivoli. Het oudste amusementspark (1843) ter wereld.

In de oude vleeshallen zijn nu allemaal restaurantjes en op zaterdag een gezellige eet en drink markt met muziek.

26 juni.             23 °

Van Kopenhagen naar Møn is het 123km.

Over deze brug kom je op het eiland.

Op het eiland ligt een flink meer: Stege Nor. Vanmiddag hebben we daar omheen gefietst (17km) en bij de hoofdplaats, Stege, inkopen gedaan.

De historische toegangspoort van Stege.

Onze camping ligt in Keldby en daar staat dit kerkje. Van buiten mooi maar de muurschilderingen binnen zijn echt heel bijzonder.

27 juni.            21 °

Vandaag fietsen we naar Mons Klint. dit zijn de beroemde krijtrotsen van Denemarken.

Dit is het kerkje van Elmelunde. De oudste stenen kerk op Møn met van binnen net zulke mooie muurschilderingen als in de kerk van Keldby.

Door een mooi glooiend en uitgestrekt landschap komen we steeds hoger.

Uiteindelijk kijken we, na nog een klim partij,  op een hoogte van 128m op de witte krijtrotsen.

Via een trap kun je trouwens weer helemaal naar beneden klauteren. Dat hebben we maar niet gedaan.

Op de terugweg bezoeken we het Liselund kasteeltje dat in een mooi park ligt.

Daarna maken we nog een kleine omweg voor dit Deense Hunnebed (De Somarke Dolmen uit 3300 v.C.)

Het was een prachtige tocht van ongeveer 36km.

28 juni.             20 °

Op de fiets naar het eilandje Nyord. Over deze brug kom je er.

In Nyord staat een grappige acht-kantige kerk en er is een leuk haventje.

Door prachtige natuur en over "natuurlijke" fietspaden komen we weer terug in het dorpje Stege, 6 km van onze camping.

Daar is een grote markt met een echt reuzenrad, oude ambachten en klederdrachten. Niet erg druk, wel gezellig.

29 juni.            20 °

We verlaten Denemarken en verhuizen naar Lubeck, Duitsland.

Onderweg een paar flinke stortbuien.

De ferry brengt ons voor 160 Euro, in 45 minuten,  van Rodby naar Putgarden. Om 12:30 uur staan we op de camping in Lubeck.

Op de fiets gaan we de eerste indrukken op doen (4km naar het centrum).

Het centrum kent vele torens zoals te zien is. Hier zien we de Holsteiner tor op de voorgrond.

Om 15 uur krijgen we een rondleiding door het raadhuis. Dit blijkt het oudste van Duitsland te zijn.

De oude raadszaal die nu als ontvangst ruimte gebruikt wordt. Je kunt er ook trouwen.

En de huidige raadszaal.

De imposant hoge Maria kerk. Het plafond is 38,5 m hoog. Dit is het hoogste met stenen gemetselde kerk dak in de wereld.

En in 1942 is dit kerk klokje uit de toren gevallen. Het blijft liggen als een herinnering.

Lubeck is de stad van de Marsepein. Bij Niederegger kijk je je ogen uit...

imp

30 juni.              20 °

Vandaag wandelen we verder door Lubeck. Er zijn te veel bezienswaardigheden om hier te beschrijven. Wat opvalt zijn de vele torens en leuke hofjes.

In de Shiffergesellshaft genieten we van een biertje en kijken onze ogen uit naar de inrichting. Er hangen vele prachtige oude scheeps modellen aan het plafond.

Met een lift kun je hoog op de toren van de Petrikirche komen. We bekijken alle torens nog eens van boven en met een mooi uitzicht over de stad sluiten we daar ons bezoek af.