Rondreis Engeland en Wales; 2012; deel 1

terug naar begin
19 juni.      22 °

Om half drie staan we te wachten in IJmuiden om aan boord te gaan van de ferry naar Newcastle. Uiteindelijk gaan de caravans om 17.15 uur als laatste aan boord.

We laten IJmuiden achter ons,

en aan boord wordt goed voor ons gezorgd.

20 juni   20 °

Na een rimpelloze overtocht komen we 's morgens vroeg Newcastle binnen.

De camping in de stad, bij de rugby club, valt erg tegen. Geen elektrisch en ook geen douchte. 2 mijl verderop zou een betere camping zijn (Derwent Caravan Park). Het blijkt wel 5 mijl te zijn maar het ziet er prima uit. Helaas is de receptie gesloten. Na wat telefoontjes helpt een oude oma ons en wijst een plek aan. Plaats 13

Omdat het vandaag nog mooi weer is gaan we meteen fietsen. Door het prachtige park langs de Derwent rivier naar het Metrocentre. Een hele grote shopping Mall waarvan ze zelf zeggen:

En groot en mooi is het. We lopen er een paar uur rond.

Als we bij de fietsen terugkomen blijkt mijn zadel (nog geen week oud) gestolen. De klantenservice roept de politie er bij, die maken een rapport op en gaan de camera beelden bekijken, zeggen ze. We horen er echter nooit meer iets van.

Iets verder op is een fietsenwinkel. Voor £50 (€65) koop ik een nieuwe zadelpen en zadel.

Op de camping verwerken we de belevenissen van de dag.

21 juni 18 °

We worden met regen wakker en voor later op de dag worden er flinke buien voorspeld. We besluiten met de trein naar Newcastle te gaan. De trein, 2 wagons met dieselmotor, hebben we helemaal voor ons alleen!

Grainger Market

Gateshead Millennium Bridge en op de achtergrond Te Sage Gateshead een enorme muziek tempel.

De weersvoorspelling blijkt te kloppen. Het gaat steeds harder regenen. Jammer want de stad is waarschijnlijk mooier dan het beeld wat wij er in een paar uur van hebben gekregen.

22 juni 16°

Nog meer regen vandaag! We gaan wandelen op het Gibside landgoed waar ooit de adellijke familie Bowes gewoond heeft.

De oude kapel is het best bewaard gebleven. De oranjerie en de andere gebouwen zijn er slechter aan toe.

Het heuvelige groene landschap is erg mooi en we maken een lange wandeling door de bossen en weilanden.

Af en toe moet je over een hek maar daar krijg je direct hulp bij...

23 juni 15°

Harde wind maar hoofdzakelijk een droge dag.

Naar de kust gereden en de eerste elektrische vuurtoren van Engeland bezocht.

Langs de rots kust  veel broedende Meeuwen en Aalscholvers.

Op de terugweg komen we bij de "Angel of the North". Een enorm ijzeren kunstwerk van Anthony Gormley uit 1998.

De dag afgesloten in een restaurant met o.a. een heerlijke Sticky Toffee Pudding.

24 juni 16°

Met de caravan rijden we een stuk langs de Hadrian's Wall. Een weg met enorme heuvels. Erg mooi.

Daarna via een nog smallere en enorm heuvelachtige weg naar Lake Kielder (tegen de Schotse grens).

Alleen de weg er naar toe maakt het al de moeite waard.

Een luxe camping in een natuurpark. Door het slechte weer van de afgelopen dagen zijn er weinig bezoekers en krijgen wij een plek met zicht op het meer.

Wel stikt het hier van de kleine vliegjes (Midges = Knutten?) die zelfs door de horren in de caravan niet worden tegen gehouden.

En we zitten zo afgelegen dat onze mobieltjes vaak geen dekking hebben. Internet (WIFI) is er ook niet en de TV is beperkt tot 4 kanalen

Bij het meer is een observatorium waar ze met kijkers een nest van een Osprey (Vis-Arend?) in de gaten houden. Er nestelen hier 2 paartjes.

Via een camera boven het nest krijgen we nog een beter beeld. In dit nest is 1 jong uitgekomen en nu één maand oud.

25 juni 18°

Langs Lake Kielder is een wandel/fietspad van 42 km waar ook af en toe een marathon gelopen wordt. Wij doen het met de fiets. Het is een mooi pad maar de vele hoogte verschillen, met echte haarspeldbochten,  maken het zwaarder dan verwacht.

Het water is rimpelloos en spiegelend.

De natuur en de uitzichten zijn prachtig.

Kielder Castle

Een oud spoor viaduct waar nu een fietspad overheen gaat.

Lake Kielder is een stuwmeer. De Dam is in 1970 gebouwd. Belangrijkste doel is de waterhuishouding in de rivier de Tyne.

Hier is in de verte de stuwdam te zien en op de voorgrond de mysterieuze waterinlaat.

26 juni 19°

Een wandeling gemaakt naar de Skyspace en het Kielder Observatory. 3 km bergop van 200m hoogte naar 400 m.

Door erg stille en mooie natuur.

Eenmaal boven worden de inspanningen beloond met een schitterend uitzicht over het meer.

Het observatory is een sterrenwacht. De locatie hier is ideaal omdat het in deze omgeving heel erg donker is.

De Skyspace is een kunstwerk. Een bijzonder gebouw van waaruit je de hemel kunt zien!

27 juni 19°

Vandaag hebben we Kielder verlaten. We zullen er nog lang aan herinnerd worden omdat we in 2 dagen helemaal lek geprikt zijn door de knutten.

De kortste weg ging een stukje door Schotland. Het weer werkte mee en het beeld dat het er altijd regent werd bevestigd.

30 km voor de camping in Coniston kwamen we stil te staan. Er was net een auto op z'n kop terecht gekomen. Bestuurder en passagier waren oude dames van minstens 90 jaar oud. Beide werden met een ambulance afgevoerd. Na ongeveer anderhalf uur konden we weer verder.

28 juni   20°

Er kwam weer veel water uit de lucht vandaag.

Onze plannen daar op aangepast.

Via veel heuvelige smalle weggetjes eerst naar Hill Top,de woning waar Beatrix Potter woonde en werkte en waar de verhaaltjes en pentekeningen van Peter Rabbit gemaakt werden.

Daarna Wray Castle, een echt Engels kasteel, gebouwd in 1840 voor 2 personen.

Afsluitend in Hawkshead nog de originele pen tekeningen van Beatrix bekeken in the Beatrix Potter Gallery.

29 juni

16° en veel wind.

Naar de farmers market in Kendal.

De stadsomroeper prijst het aan!

Lokale producten direct van de boer.

Elwienke zoekt een maaltijd (o.a. Garlic bread en mini pie's).

Na een lunch in The Old Fleece Inn hebben we nog langs het Lake Windermere gewandeld in Ambleside.