Vakantie 2017; deel 2

terug naar begin ga naar deel 1

17 juni.      23 °

Met prachtig weer een mooie fietstocht gemaakt. 30 km heuveltje op, heuveltje af...

Onze eerste stop was bij Trerice. een landhuis uit 1572 met een mooie tuin waarin je Kayling kon spelen. Binnen mocht je een harnas proberen.

En ze hadden er ook echte National Trust Cappucino.

Daarna op weg naar Newquay een vissersplaatsje maar nu meer een badplaats.

We moeten nog wel even een riviertje door fietsen.

Stonden even stil bij het Bowlsspel

en bekeken daarna de prachtige baaien en stranden.

Daarna boodschappen doen en dan weer 10 km heuvel op, heuvel af, naar de camping.

18 juni.      26 °

Lanhydrock bezoeken we vandaag. Iets te ver om met de fiets te doen.

Een enorm groot Victoriaans landhuis uit 1530 met mooie tuinen (zie ook foto hierboven) er omheen in een park van 50ha.

In klederdracht werden we door deze dame ontvangen.

50 kamers zijn authentiek ingericht.

Even uitrusten bij de heilige bron voordat we de tuinen gaan bewonderen.

19 juni.      26°

's Morgens op de fiets naar Perranporth een badplaatsje op 6 heuvelige kilometers van de camping.

Een mooi strand tussen de rotsen.

Het zeewater heb ik getest maar was mij nog te koud.

's Middags rusten bij de caravan.

20 juni.      24 °

We maken een autotocht naar het zuidwestelijke schiereiland van Engeland.

Eerste stop is de Levant Mine and Beam engine. Vanaf 1820 hebben ze hier jaren koper- en tinerts gewonnen.

We mochten ook nog even in een schacht kijken.

Volgende stop was het bijna westelijkste puntje van Engeland: Cape Cornwall.

Een schiereiland van waar je een mooi zicht hebt op de kust.

Het is hier nog mooi en rustig.

In de verte zie je Land's End liggen. Sinds 200 jaar blijkt dat het echte westelijke puntje te zijn en dat is een enorme toeristische attractie geworden.

Voor 6 pond mag je parkeren en onder deze poort door om Land's End te bereiken.

5 Mijl noordelijker kun je Cape Cornwall nog zien.

Nu naar Trengwainton Garden. Een mooie tuin en ook echte engelse thee.

Op de terugweg nog even bij St Michael's Mount gekeken. De Engelse versie van Mont Saint-Michel.

Via smalle maar kleurrijke weggetjes naar de East Pool Mine.

Ook dit is weer één van de vele tin- en kopermijnen in dit gebied. Helaas was die om 16.00 uur al gesloten. De Lidl er naast gelukkig niet en daar konden we dus inkopen voor de BBQ.

21 juni.      24 °

40 km noordelijker ligt deze prachtige inham bij het plaatsje Tintagel. De inham was een natuurlijke haven. Waarschijnlijk is om die reden in 1230 hier een kasteel gebouwd door de 1ste Earl of Cornwall:
Tintagel Castle.

Er zijn nogal wat legendes over dit kasteel en King Arthur. Deze ruine is daarom een van de grootste  toeristische attracties in Cornwall.
En er is heel wat klimwerk voor nodig om de resterende stenen te mogen aanschouwen.

Het dorpje is wel gezellig en we bezochten er nog The Old Post Office.

Een 14de eeuws huis dat vele functies heeft gehad.

Cornwall is bekend om de Pastries. Wij proefden de Pork-Apple-Cider versie, maar waren er niet kapot van.

22 juni.        22 °

Via de Tamar Toll Bridge,bij Plymouth, en daarna over voornamelijk hele smalle wegen zijn we aangekomen in Start Bay, bij Kingsbridge in Zuid Devon.

Op de camping bleek één band van de caravan erg zacht te zijn. Met het pompje lukte het niet. Dan de reserve band er maar op en naar een garage gereden om de band op te pomen.

Oorzaak is onduidelijk. Hopelijk blijft hij nu hard...

23 juni.       21 °

Een verrassende dag die heel anders liep dan gepland.

De band van de caravan was toch weer leeggelopen. Dus eerst naar de garage in Kingsbridge.

We moesten een uurtje wachten en hebben door het dorpje gewandeld. Wel een gezellig plaatsje waar alle bootjes droog liggen bij eb en het oude raadhuis nu een bioscoop is.

Daarna op de fiets naar Salcombe. Het was flink klimmen maar kregen er prachtige vergezichten voor terug.

Na 8 km begaf de versnellingskabel van Elwienke's fiets het. En de versnelling is echt onmisbaar hier. Elwienke is blijven wachten en ik ben teruggefietst om de auto op te halen. Duurde niet zo lang. Bergaf met 40km/u.

Daarna met de auto verder naar Salcombe.

De baai steken we over met dit bootje

en dan is het 2.5 km bergop/bergaf lopen naar de prachtige tuin van Overbeck. Hier bloeide een enorme Cornus Kausa

In plaats van weer de berg over te klimmen nemen we de ferry terug. Met dit voertuig, op hoge poten, worden we de baai in gereden.

Daar stappen we dan over in de ferry die ons weer naar het centrum brengt.

Dan nog weer met dat andere bootje naar de overkant en met de auto via hele smalle weggetjes, en af en toe een tegenligger, naar de camping terug.

De baai bij Salcombe

24 juni.             19°

We rijden naar Darthmouth en bekijken het kasteel en heel veel kanonnen.

Vanaf de kruittoren een mooi uitzicht op Darthmouth.

Met een ferry steken we de baai over en rijden naar Paignton. Bij de winkel van Colin Lewis (oud olympisch wielrenner) kopen we een nieuwe versnellingskabel.

25 juni.         21 °

We hebben onze plannen moeten aanpassen omdat de camping waar we heen wilden vol is. Zijn nu voor 3 dagen in Weymouth bij het eiland Portland.

Van de 108 mijl waren de eerst 30 wel weer erg smal!

Hoe dichter we bij ons eindpunt kwamen hoe mooier het weer werd. Wel staat er een harde wind.

Uitzicht op Portland.

Vanaf onze plek kijken we uit op The Fleet Lagoon.

De Lagoon is een 13 kilometer lange strook water die door een natuurlijke dijk is afgesneden van de zee en waarin een heel eigen biotoop is ontstaan.

Aan de noord-westkant sluit de dijk aan op het vaste land. Aan de zuid-oost kant sluit de dijk aan op het eiland Portland.

Portland is dus eigenlijk geen eiland maar een schier eiland.

De gerepareerde caravan band is weer leeggelopen. Het blijkt dat niet de band of het ventiel lek is maar de velg zelf!. Dat komt niet vaak voor maar wij zijn de gelukvogels!

Gelukkig zijn er hier een aantal banden firma's in de buurt. De eerste kan het zelf niet oplossen maar stuurt ons naar een andere firma die een lasapparaat heeft. Die zou de velg dicht kunnen lassen. De tweede vertelde me echter dat dat niet mocht vanwege aansprakelijkheid.  Mischien dat weer een andere firma er wel een binnenband in zou kunnen leggen. Dat is geen optimale oplossing maar voor een reserve wiel wel acceptabel.

En ja, bij County Tyres, kunnen ze ons helpen. Ze hebben wel een binnenband liggen. De goede band wordt op de velg van het reserve wiel gezet en in het reserve wiel komt dus een binnenband. In 15 minuten is alles voor 14 pond opgelost en mag ik het afmaken...

26 juni.             23 °

Na de koffie gaan we op de fiets via deze brug naar Portland.

Als eerste bekijken we Portland Castle.

Daarna gaan we naar D-Day Centre. Een klein particulier museumpje over D-Day en Portland. Weken lang hebben zich hier Amerikanen verzameld voordat ze werden ingezet bij D-Day.

Hier zien we de natuurlijke dijk die de lagoon afsluit. Het lijkt mooi zand maar bestaat volledig uit kiezel.

Na Portland fietsen we op de terugweg door Weymouth. Eerst de oude haven, en daarna het prachtige zandstrand.

Nog steeds in het zonnetje sluiten we af met een BBQ waarbij we worden toegezongen door deze vinken.

27 juni.            20 °

Voor het eerst deze vakantie werd onze dag beinvloed door de regen.

Tussen 13:00 en 14:30 uur was het bijna droog en bezochten we de Water Gardens (1.5 km van de camping).

Door de winning van klei zijn hier vijvers ontstaan en iemand is begonnen om daar waterlelies in te kweken. Nu is er een park van 8ha.

Het is erg mooi. Maar voor de ruim 9 euro entree (pp) had het voor ons nog wel wat groter mogen zijn.

In een kas staan ook nog een aantal cactussen en vetplanten. Één met een heel mooie bloem:

28 juni.              18 °

We gaan 260km naar het oosten. Een camping in Battle in de buurt van Hastings.

Het grootste deel van de tocht (4,5 uur) reden we in de regen.

Zoals bekend vond in 1066 de Battle of Hastings plaats en beklom  William Duke of Normandy de troon van Engeland.

Omdat dit gebied dus heel belangrijk is geweest voor de ontwikkeling van Engeland worden we zo welkom geheten.

Op de camping mochten we zelf een "Hard standing Pitch" uitzoeken. De linker voor punt van de caravan moet bij het witte paaltje staan, auto achter de caravan en de luifel aan de andere kant. Alles volgens de regels!

De camping is aangelgd in een mooie tuin van een voormalig landhuis: Normanhurst Court. Wat er tot 1951 zo uitgezien heeft.

De trap, midden voor, is er nog en daaruit valt af te leiden dat we vanaf onze pitch dit uitzicht,zoals op de foto, gehad zouden hebben.

29 juni.            18 °

We bezoeken Herstmonceux. Nog geen 10 km van de camping. Eerst het prachtige kasteel (1441) in een grote en mooie tuin.

Op het landgoed van het kasteel ligt ook het (voormalige) Royal Greenwich Observatory. Het originele observatorium in Greenwich voldeed niet meer vanwege de lucht vervuiling en het vele licht van de stad Londen. In 1953 werd er hier, naast het kasteel, een nieuw observatorium gebouwd. Zes mooie koperen koepels met verschillende telescopen werkten hier tot 1998. Toen voldeed ook deze locatie niet meer.

Een paar telescopen werken nog en kunnen bezichtigd worden.

Verder is het nu een museum met een honderdtal interactieve wetenschappelijke opstellingen waar met name scholieren kennis kunnen maken met natuurkunde (optica, mechanica, geluid, magnetisme en electrotechniek).

Erg leuk om te bekijken.

30 juni.          20 °

10km noordelijk bezoeken we Bateman's house. Een mooi landgoed waar Rudyard Kipling, een van Englands beroemdste schrijvers heeft gewoond.

Hier de werkkamer van de Nobelprijs winnaar en schrijver van "The Jungle Book".

Nog 15km noordelijker ligt Royal Turnbridge Wells. In deze plaats liggen geneeskrachtige bronnen waar zelfs de koning gebruik van maakte en sinds 1909 mogen ze zich Royal noemen.

Rechts op de foto is het huis met één van de bronnen te zien. Wij hadden een "bad-plaats" verwacht zoals je die in Duitsland of Tsjechië tegenkomt. Dit viel ons wat tegen.

Er ligt een prachtig park in de stad

en we keken nog even naar deze enorm spannende croquet wedstrijd.

In een enorme regenbui reden we terug naar de camping.