2014; deel 3

terug naar begin terug naar deel 1 terug naar deel 2

6 augustus      19 °

Koud en regen. Doen dus niet veel. Wel mooi weer om bij oude bekenden op bezoek te gaan.

Roger en Solange stonden vroeger ook op de camping in Marçon en wonen 30 km westelijk.

Bedoeling was om alleen maar even koffie te drinken maar we kwamen natuurlijk niet weg zonder wijn, pastis,een complete maaltijd en nog meer wijn.

Hoewel met name Roger wat lichamelijke ongemakken heeft is wel weer bewezen dat de nodige drankjes, dagelijks, wel goed zijn voor de geestelijke gezondheid! Dat bewijzen deze 80-plussers wel!

7 augustus      23 °

Met regen worden we wakker en zo blijft het de hele morgen. Na de middag komt de zon er door en besluiten we toch maar te gaan fietsen.

Heen fietsen we met name langs de Loir over boeren landweggetjes. Door de vele regen is het op veel plekken nogal nat en modderig. Moeilijk fietsen maar wel mooi en met spannende bruggetjes.

Ook nog even de kloosterkerk van Ruillé sur Loir bekeken.

De terugweg ging langs de wijngaarden van de Jasniere.

Het bleef de hele tijd droog dus het was een goede beslissing om toch maar 33 km te gaan fietsen.

8 augustus      21 °

Bijna de hele dag rijden we in de regen. Tegen drie uur komen we aan in Pierrefonds. Een rit van 330 km.

Het is net even droog als we de luifel opzetten.

Bij Parijs konden we nog net de Eiffeltoren zien. Ook de Sacre Coeur was te zien in een dichte mist

Het Stade de France lag wat dichter langs de route.

Saint-Jean-aux-Bois, met een oud klooster.

Het Hotel de Ville met een mooi park.

Het Imperial Palace, wat door Napoleon gebruikt werd voor formele ontvangsten, is nu in gebruik als museum.

Het uitzicht vanuit het Palace.

9 augustus      22 °

Door het Forêt Domaniale de Compiègne hebben ze prachtige fietspaden (asfalt) aangelegd. Daarover rijden we, via Saint-Jean-aux-Bois, naar Compiègne.

In dit hele grote bos staan op alle kruispunten authentieke richting aanwijzers.

Na enige versterking fietsen we weer naar de Camping. In totaal 33 km.

10 augustus      22 °

Onstabiel weer vandaag. We gaan lopend Pierrefonds in en bezoeken het fantastische kasteel,dat in vele films en tv-series is gebruikt, o.a. in Merlin!

In de kelder is een bijzondere verzameling van beelden op graftombes.

In de middag nog naar het scheepvaartmuseum in Longueil-Annel geweest. Dit dorp was erg belangrijk voor de binnenvaart. We kennen nu de hele geschiedenis maar echt bijzonder was het niet.

Aan het eind van de dag hadden we ook nog onweer met wat windstoten. Ons mooie fietspad zag er toen zo uit:

11 augustus      22 °

Een fietstochtje (25km) gemaakt van Lacroix-Saint-Ouen langs de l'Oise naar Saint-Vaast-de-Longmont en via Saintines door het Fôret weer terug.

En grotendeels over heel mooie fietspaden!

12 augustus      22 °

Op onze laatste vakantiedag gaan we naar Noyon. Hier staat een van de best bewaarde kathedralen in Frankrijk uit de 12de eeuw.

Een enorm grote kerk. Erg lomp en niet zo mooi. De details wel en voor iets wat bijna 900 jaar oud is...

Bij de kathedraal hoort ook een oude bibliotheek uit 1506. Helaas is deze niet toegankelijk voor publiek.

Het Hotel de Ville is wel mooi.

Op de terugweg kregen we een mooi uitzicht op het Kasteel van Pierrefonds. Om een foto (zie hieronder) te maken moesten we met de auto door een modderplas. De auto zag er toen zo uit:

13 augustus      22 °

Na een voorspoedige rit zijn we weer in Eemnes!