Rondreis Baltische staten; deel 3; 1-9 juli 2011

Terug naar begin
1 juli

Dit weekend is in Tallinn een groot dans en zang festival voor jongeren. Dit wordt gehouden in een immens openlucht theater waar 75.000 mensen een plek kunnen vinden. Toen wij er 's morgens langs fietsten was het al een enorme drukte met groepen kinderen en muziekkorpsen.

Tallinn is echt een hoofdstad waar historische en moderne gebouwen harmonieus naast elkaar staan.

De Russen hebben er wel een stempel opgedrukt door de bouw van de grote Alaksander Nevski Kathedraal midden op een plein voor het paleis dat daardoor in het niet valt.

Mooi is dat de oude stadsmuren over 2 km lengte bewaard zijn gebleven. Net als de beroemde Pikk Hermann. Waarop na o.a. de Duitse en Russische vlag nu de vlag van het vrije Estland wappert.

2 juli

Door wat buitenwijken van Tallinn gefietst, Soms met luxe villa's maar veelal betonnen woonkolossen die men druk aan het renoveren is.

Langs de kust staat ook nog een typisch kunstwerk uit de Russische tijd.

Terug op de camping bleken er nog meer Eemnessers te zijn aangekomen. De familie Brandsma.

Ook deze dag is er weer muziek aan de overkant van de haven. We zijn er even wezen kijken en men heeft ons verzekerd dat het om 23.00 uur stopt. Uitgerust kunnen we dan morgen verder rijden naar de westkust.

3 juli

Gisteren heerlijk gegeten op het terras van de jachthaven en daarna met een prachtige zonsondergang afscheid genomen van de Olympische jachthaven van Tallinn.

Vanmorgen naar Haapsalu gereden. In Tallinn waren echter de doorgaande wegen afgesloten omdat er ter gelegenheid van de afsluiting van het dans en songfestival een optocht was. Een omleiding was niet aangegeven dus, zoek het zelf maar uit. Met een uur vertraging en 20 km omrijden konden we echt aan onze rit gaan beginnen.

De camping op 2km van het stadscentrum is klein en hartstikke vol maar wel gezellig.  Verder alleen inkopen gedaan maar toevallig kwamen we al langs het beroemde stationnetje. Schitterend.

Op de camping bleek dat onze waterpomp het definitief begeven had. Het vervangen leek simpel maar de werkelijkheid was anders. Alle luiken en gaten van de caravan heb ik open gehad om te kijken hoe de draden liepen en dat was erg onlogisch. Maar uiteindelijk werkte alles weer.

4 juli

Een fiets en wandeltocht gemaakt in Haapsalu en omgeving.

Begonnen in wat nog over is van de Bisschopsburcht.

Daarna door de stad gewandeld met z'n vele houten huizen en langs de strandpromenade naar de badhuizen (modderbaden) en het kunstig versierde houten Kurhaus waar ze heerlijke taart serveren!

Daarna een echt bezoek aan de parel van Haapsalu. Het lange houten station waar sinds 1995 geen trein meer aankomt! Ooit aangelegd om de Russische Tsaren te ontvangen die hun vakantie in de badplaats Haapsalu doorbrachten. Nu is het een spoorwegmuseumpje.

De spoorweg zelf is omgetoverd tot een prachtig fietspad en dat bracht ons naar een verlaten Russisch vliegveld. Start en landingsbanen en hangaars alles staat er nog.

5 juli

Het was weer tijd voor een flinke fietstocht vonden we. Eerst langs de kust naar het noorden waar we op een vogeluitkijktoren een prachtig uitzicht hadden op de Sanja Laht en Tahu laht (baaien).

In Linnamae hadden ze geen cafe of restaurant dus maar wat lekkers gekocht bij een winkeltje. In Palivere een glas atelier bezocht met een heel eigen stijl. Leuke dingen gekocht. Hopelijk overleven ze de tocht.

En toen terug, 25 km over een kaarsrechte oude spoorlijn. Windje in de rug en prachtige gekleurde bermen want alles staat hier op dit moment in bloei.

6 juli

Parnu noemt zichzelf de zomerhoofdstad van Estland. Dat moesten we dus zien.

De rit er naar toe was mooi door oneindige natuur. Een camping iets buiten de stad hebben we eerst bekeken maar die sprak ons niet zo aan. We kwamen daarom weer uit op zo'n asfalt camp wat er meer uit ziet als een zigeunerkamp.

Enige voordeel is dat het echt dicht bij het centrum is.

Parnu is een badplaats en heeft een heel mooi maar ook heel erg druk strand. Het oude centrum met stadspoort en raadhuis viel ons echter wat tegen.

Morgen gaan we wat zuidelijker een rustige camping en strand opzoeken.

7 juli

Het is gelukt!

Een rustige camping aan een mooi strand, 50 km ten zuiden van Parnu.

Doordat de gemeentewerf naast de camping in Parnu al vroeg aan het werk ging waren wij ook vroeg wakker en vroeg op pad naar iets beters.

Vlak voor Kabli was het mooi maar helaas was er geen camping. Iets verder waren er twee campings maar een vies steenachtig strand.

2 km verder was het echter raak. We staan op een mooi grasveld, daarachter een bomenrij waar doorheen je de zee al ziet, en dan  een helemaal schitterend strand.

Helaas maakte een onweersbuitje al snel een einde aan onze rust. Maar morgen genieten we verder.

8 juli

Gisteravond genoten van een mooie zonsondergang.

Vandaag lekker aan het strand gelegen om wat bij te kleuren.

9 juli

Hoe er een onverwacht einde kwam aan ons verblijf in Estland!

We lagen al vroeg weer aan het strand. Tegen elf uur begonnen er wat wolken te komen en later een onweer en dit wachtten we af in de caravan.

Tegen één uur werd het weer blauw. Net toen we naar het strand wilden kwam er een juf van de camping naar ons toe. Of we wel wisten dat we weg moesten gaan vandaag? vroeg ze. Uit onze reactie merkte ze dat we dat niet wisten en ook niet van plan waren.

Het hele terrein was verhuurd aan een gezelschap vertelde ze en wij mochten echt niet blijven!

We hadden al gezien dat er een enorme barbecue tent, feest tent en bier tent werden opgebouwd en wij vroegen ons al af waarvoor.

Wij bleven echter rustig zitten en de juf droop af mompelend dat we toch echt weg moesten.

Later ben ik opheldering gaan vragen bij de receptie. Daar zat echter dezelfde juf. Uiteindelijk heb ik haar de keus gegeven: we blijven en rekenen keurig af of we vertrekken nu en ze zoekt het maar uit. Weer mompelde ze dat we toch echt weg moesten. Dat hebben we dus maar gedaan. En om twee uur vertrokken we richting Riga. We werden niet eens uitgezwaaid.

Bij Riga (Letland) wilden we niet weer op zo'n asfalt stadscamping. Iets buiten de stad (10 km van het centrum) zou een nieuwe kleine camping moeten liggen. Een straatnaam was niet bekend en de GPS coördinaten waren in een vreemd formaat. Uiteindelijk hebben we het wel gevonden. We zijn echter de enigste die dat gelukt is. We hebben de hele camping voor ons alleen. Een mooi veld, goed sanitair en ook nog een meertje om in te zwemmen en nog internet ook. Voorlopig kunnen we het er wel mee doen.