Vandaag begint onze reis naar Indonesië. We bezoeken achtereenvolgens: Sumatra, Java, Sulawesi, Bali en Lombok.

Na 13,5 uur vliegen, 12050 km, aangekomen op het vliegveld van Jakarta dat oostelijk van de stad in Tangerang ligt.

We maken een stadstour door Medan en bezoeken het paleis van de Sultan en de grootste moskee.

Een korte nacht, we moeten om zes uur op, rijden om half acht weg bij het hotel en zien de Sinabung vulkaan rook uitblazen.

Van het Tobameer naar Bukit Lawang via Medan.
We komen erg veel palmolie en rubberplantages tegen o.a.van Bridgestone. Via een zeer slechte weg met later flinke regen en onweersbuien bereiken we ons hotel aan de rand van het oerwoud. Morgen op apen jacht

Eén van de hoogtepunten van deze reis: op zoek naar de orang-oetans!

Om 7.30 u rijden we weg uit Bukit Lawang om via de rubber en palmolie plantages en via Medan naar het vliegveld te gaan.

Om half acht vertrekt de bus van Jakarta naar Bandung, maar eerst nog een rondrit door de hoofdstad van Indonesië.

Weer vroeg op. Om half acht eerst naar het ereveld Pandu en vervolgens 60km naar het zuiden rijden om de theeplantage van oprichter Carel Bosscha te bezoeken.

Met de trein om exact half negen vertrokken uit Bandung.
Om 15.50u rijden we het station van Yogyakarta binnen. Ca. 395 km

Daar staat onze bus al te wachten en met goed twintig minuten zijn we in het hotel Atrium Jogjakarta.

Een heerlijke dag, deze tiende september. Eerst langs een batik bedrijf waar een beroemde kunstenaar, Wiji Hartono Kabul, ontwerpen maakt voor batik doeken, daarna met zijn twaalven, ieder in een eigen becak naar het Paleis van de Sultan, vervolgens lunchen en dan de Borobodour bezoeken.

Opstaan om 04.45 om per trein eerst naar Jombang en daarna per bus naar Batu/Malang te rijden. We verblijven twee nachten in Batu in het Purnama Hotel.

Om half twee vertrekken we uit Batu.  Om 18.10u vliegen we naar Makassar, Sulawesi.

Door een extra uur tijdverschil zitten we pas te eten om 23 uur. Morgen om 06.45 u al weer op.

We brengen eerst een bezoek aan het 17e eeuwse Fort Rotterdam, de specerijenhaven van Paotere, waar we allerlei prachtige Buginese schoeners treffen.

Vandaag maken we kennis met de Toraja huizen en de fascinerende dodencultuur van Sulawesi

Om negen uur vertrekken we. Eerst naar Palawa en weefcentrum Sa'dan.  Daarna boven op een berg gezellig lunchen, in Sesean Matallo, met een prachtig uitzicht en wandelden we 4km terug naar de bus. Een mooie wandeling.

Om 05.15 uur opstaan, douchen, koffer inpakken, ontbijten en met de bus dezelfde weg terug naar Makassar als we vrijdag gekomen zijn. Vandaar vliegen we naar het "goden eiland" Bali. Althans, dat stond in onze reisbeschrijving. Gezien de enorme verkeerschaos op Bali en het massa toerisme zou ik Bali echter een andere naam geven.

We blijven drie dagen in het prachtige hotel. Door onze reisorganisator, FOX, worden een aantal optionele excursies aangeboden. Vandaag kiezen we voor de Bali sunset tour. Bezoeken eerst de Koninklijke tempel in Mengwi, dan het Apenbos en zien daarna bij de Zeetempel Tanah Lot de zon in de zee zinken.

Vandaag verhuizen we naar Ubud. Onduidelijk waarom Fox Reizen deze keuze heeft gemaakt. Ubud hadden we ook van uit Sanur makkelijk kunnen bezoeken.

Vandaag is er een een wandeltocht door het dorpje Ubud. Wij kiezen er voor om een dag vakantie te houden bij het zwembad in het heel rustige hotel.

Van Bali vertrekken we met een heel snelle boot via enkele Gili eilanden naar Lombok. En nog een klein eindje met de bus zodat we nu in Kila Senggigi Beach zitten. Kamer met veranda met uitzicht op prachtige tuin. Morgen en overmorgen uitstapjes en donderdag dus naar huis.

We bezoeken de Chinese begraafplaats, de markt en enkele Sasak dorpjes en gaan zwemmen in Kuta (zuid kust van Lombok).

Begin van een lange terugreis.

Vertrek van Lombok via Jakarta en een tankstop in Singapore naar Amsterdam, waar we de volgende dag aankomen.

We hebben een heel mooie, complete en indrukwekkende reis gemaakt die we nog lang zullen herinneren.