Brandenburg, centraal en noordoost Polen;  2013; deel 2

terug naar begin terug naar deel 1

7 juli    26 °

Vandaag weer Warschau in geweest. Eerst naar Wilanow waar in 1677 een zomerpaleis is gebouwd voor Koning Jan Sobieski.

Om het paleis liggen een aantal formele mooie tuinen waar veel bezoekers op af kwamen.

Onze volgende stop was in het  Lazienkowski park. Een heel groot park met ook weer een paleis. Op zondagmiddag (vandaag dus) worden er in de openlucht stukken van Chopin ten gehore gebracht.

Duizenden toehoorders genoten van de muziek en het mooie weer.

In het centrum was het veel drukker en gezelliger dan een paar dagen geleden. Wij besloten ons bezoek met een bezoek aan restaurant Zapiecek om de traditionele Pierogi te proeven. Vlees of kool in deeg gekookt.

Het zal allemaal wel goed geweest zijn maar wij waren er niet zo enthousiast over. Maar dat weten we dus nu ook weer. Het ijsje na, was wel lekker.

8 juli    26 °

We staan nu 3 km van de grens met Wit Rusland op Camping U Michala in Bialowieza. Een rustige camping die bestuurd wordt door een 70 jarige mevrouw.

9 juli

26 °

Eerst maar eens gekeken of we naar Wit Rusland konden fietsen.

Dat bleek dus niet te kunnen.

Verderop aan de Russische zijde staat ook nog een hoog hek!

Door de enorm uitgestrekte bossen zijn we daarna naar Topilo gefietst. Een dorpje (vijf huizen en een winkeltje) aan een mooi meertje.

Wel mooi allemaal maar de vele steekvliegen en muggen en de onverharde zandpaden maken 45km wel een lange tocht.

10 juli    27 °

Vandaag bezoeken we het Bialowieski Park Narodowy. Dit is het beschermde laatste stukje oerbos in Europa. Een ongerept bos waar nooit door mensen iets aan gedaan is.

Hierin leven een paar honderd bizons en ander wild.

De kans om iets van het wild te zien in de zomermaanden, is het grootst in de vroege ochtend.

Om 3.20 uur stonden we dus op en om 4.00 uur gingen we met een gids het schemerige oerwoud in.

Helaas hadden we onze nachtrust voor niets opgegeven. Geen bizon, ree of eland kregen we te zien. Zelfs geen wild zwijn. We moesten het doen met een paar muizen.

En het oerwoud was minder spectaculair dan we verwacht hadden. Maar wel leuk om dit eens meegemaakt te hebben.

Om toch het wild te zien zijn we later naar het wild reservaat gegaan. Zie foto's hieronder.

De supermarkt in Bialowieza heeft een nogal beperkt assortiment. Voor inkopen moesten we daarom 18 km naar Hajnowka. Daar hebben ze een heel moderne Russisch orthodoxe kerk.

11 juli    24 °

Door andere delen van het bos gefietst rond Bialowieza. Uiteindelijk kwamen we bij het oude stationnetje.

Daar worden oude treinen verzameld en gerestaureerd en andere bijzondere voertuigen die op rails kunnen rijden.

Het Station zelf is nu een restaurant.

Midden op de rails genoten we van heerlijke kwarktaart met chocolade mouse. Erg geslaagd, hoewel we een beetje van de rekening schrokken!

Vroeger stond er een paleis in Bialowieza. Nu is alleen de tuin nog over en die is onderdeel van het natuurpark.

We gaan van Bialowieza naar Bialistok. Daar verblijven we één nacht en gaan dan verder naar Wigry (bij Suwalki, dicht tegen de grens met Litouwen).

12 juli    24 °

Met regen in Bialistok aangekomen.

's Middags eerst de orthodoxe kerk van Suprasl en het ikonen museum bekeken. Daarna Bialistok in. Het is gelukkig droog en zonnig geworden als we bij het Poolse Versailles aankomen. Een prachtig paleis met een enorm grote tuin.

Het echte centrum met een groot driehoekig plein ziet er wel gezellig uit maar op vrijdag middag was er nog niet veel te beleven.

We staan op een camping bij een hotel in het plaatsje Wasilkow. Er stond ook een hele familie zigeuners die het in een grote kring rond een vuur erg gezellig hadden met elkaar.

Ze probeerden Elwienke nog pannen en dekbed overtrekken te verkopen.

13 juli    22 °

In Wigry een schitterende plek gevonden (Camping U Haliny) direct aan het meer en naast het grote kloostercomplex.

De regio verkoopt zich zelf als het sprookjes land. En zo lijkt het ook wel.

Hier op een schiereiland in het meer is in 1667 dit klooster ontstaan.

Je kunt er nu een kamer huren in de huisjes waar vroeger de monniken leefden.

In 1999 verbleef Paus Johannes Paulus de II in dit klooster. Zijn verblijf is nu te bezichtigen.

14 juli    19 °

Een regenachtige dag die we maar tot rustdag benoemd hebben.

Met dit rondvaartbootje dat vlak voor de camping vertrekt hebben we een tochtje over het meer gemaakt.

Overal een mooi groene kust en een dikke rietkraag.

Het klooster en onze camping liggen op een schiereiland. Dat hebben we nu dus ook van alle kanten bekeken.

Na de boot tocht nog een stukje gewandeld over  het schiereiland tussen allemaal kleine kikkertjes.

We kwamen nog een steen tegen die er aan herinnerde dat Janowi Pawlowie II hier geweest is in 1999.

Net voor de bui en het onweer waren we weer bij de caravan en konden via internet de beklimming van de Mont Ventoux op de Tourradio volgen.

15 juli     20 °

De dag begon bewolkt en koud en eindigde met af en toe zon en veel wind.

We zijn 20 km noordelijker naar het Suwalski natuurpark gegaan en hebben daar een aantal wandelingetjes gemaakt en uitzichtpunten bezocht.

Dit is een heuvelachtig gebied (bergen tot 270m) met een aantal meertjes. Verspreid liggen veel zwerfkeien.

De uitgezette wandelingen werden blijkbaar niet zo vaak gebruikt. Het was behoorlijk zoeken naar het juiste pad in de dichtbegroeide natuur.

Op de terugweg inkopen gedaan in Suwalki en vanavond gaan we de beroemde Zubrovka Wodka proberen.

16 juli     20 °

Rondom het Wigry meer gefietst (40km). Redelijke te befietsen paden en mooie uitzichten op het meer.

Ooit is er een smalspoorweg aangelegd om hout uit het bos te halen. Nu is dat een grote toeristische attractie.

17 juli     22 °

20km oostelijk in Sejny bezochten we een indrukwekkend Dominicaner Klooster.

In het klooster is men nog druk aan het restaureren. Er worden een aantal musea in ondergebracht. Een museum met oude radio's en fotoapparatuur was er al evenals een Etnografisch museum.

De kerk is van buiten imposant en heeft een heel erg mooi roccoco interieur.

Nog 10km verder ligt de grens met Litouwen. Die zijn we nog even overgestoken om wat van de beroemde Litouwse kruidenbitter 999 in te slaan.

En van dit mooie plekje nemen we nu weer afscheid. Morgen gaan we naar de Mazurische meren.