Brandenburg, centraal en noordoost Polen;  2013; deel 3

terug naar begin terug naar deel 1 terug naar deel 2

18 juli     24 °

Op deze zomerse dag kwamen we om 10.30 uur aan op Camping Borowo bij Gizycko.

We staan 100m van het strand af met een mooi uitzicht op het meer.

Op de fiets gaan we naar Gizycko en bekijken de dubbel ommuurde vesting Boyen (1844).

Helaas krijg je nergens een goed totaal beeld van de hele vesting.

Als we weer bij de caravan aankomen zien we dat de auto een lekke band heeft.

19 juli     19 °

Het mooie weer heeft ons in de steek gelaten. In de buurt zijn heel veel kerkelijke en historische bezienswaardigheden. Met de auto gaan we op pad.

Eerst naar een bandenservice waar voor 20 Zloty (€ 5) de lekke auto band gerepareerd wordt.

Vervolgens naar Reszel. Een gezellig oud plaatsje met een oud kasteel en we vonden een bakker met heel lekker gebak.

Swieta Lipka is een bedevaartsoord met een grote kerk en een klooster. gebouwd omdat Maria hier ooit in de lindebomen verschenen zou zijn.

Erg veel bezoekers en natuurlijk ook de hierbij horende toeristische kermis met vele souvenir kraampjes.

In de kloostergangen werd Elwienke nog gezegend en daarmee is een behouden terugreis verzekerd.

Nu naar iets heel anders. Bij Gierloz (Görlitz) ligt de

Wolfsschanze

Dit was het oostelijke hoofdkwartier van Hitler. Een enorm complex met allemaal bunkers. In de bunker op de foto verbleef Hitler onder een betonnen dak van 8m dik.

Dit zijn de restanten van een bunker waar op 20 juli 1944 een aanslag op Hitler is gepleegd. Helaas mislukte die.

De meeste bunkers zijn aan het einde van de oorlog opgeblazen.

20 juli     18 °

Regen, wind en af en toe ook zon. Een dag om niets te doen.

Vanmiddag gaan we maar eens in de stad kijken of daar een wi-fi hotspot te vinden is. Bij de camping is alleen een (duur) betaalde service en als echte Nederlanders...

En die hebben we dus gevonden. Bij de jachthaven in Gizycko.

In Gyzicko is ook een vrij unieke asymmetrische draaibrug uit 1860 te vinden.

De brugwachter doet eerst de bomen op slot. Binnen draait hij dan aan een groot wiel. En daarna wordt er buiten een grote boom geplaatst en door rond te lopen draait hij de hele brug in enkele minuten open.

21 juli     20 °

Ondanks de harde wind zijn we 44 km langs vele meren en meertjes gefietst.

Een heuvelig landschap, mooie gevarieerde natuur en typische kerkjes.

22 juli       24 °

We wilden iets zuidelijker naar Wygryny. De camping en de omgeving daar vielen ons echter wat tegen.

We besloten om door te rijden naar Olsztyn (Allenstein). Daar vonden we een rustige camping (Ukiel) iets buiten de stad met een prachtig uitzicht over een meer. Zelf staan we zo'n 25 hoger dan het meer. Je moet een steile helling af om te gaan zwemmen.

Behalve veel wind is het prachtig weer en we blijven voor de caravan uit de wind in de zon en genieten en barbecueën.

23 juli       19 °

De oude binnenstad van Olsztyn is wel gezellig. Een oude stadspoort, een grote basiliek en de oude burcht liggen dicht bij elkaar verbonden door vele terrasjes. Helaas was het geen terrasweer.

De beroemde wetenschapper Copernicus heeft hier een aantal jaren gewoond. Wij moesten natuurlijk met hem op de foto:

20 km westelijk ligt een Maria -bedevaartsoord: Gietrzwald. Een grote neogotische kerk, een oude en een moderne kruisweg en een bron.  Mensen komen hiernaar toe om water te tappen.

24 juli      23 °

175 km over de binnenweg naar Torun was een hele rit. Maar toen we daar aankwamen brak ook eindelijk de zon door.

De camping ligt dicht bij het oude centrum maar aan de andere kant van de rivier de Wisla.

Tegen de avond naar het centrum gewandeld en de eerste indrukken opgedaan. Duidelijk is dat Torun in de oorlog grotendeels gespaard is gebleven.

Veel toeristen, druk en gezellig. Wij vonden een rustig terras op de nieuwe markt en hebben daar lekker gegeten.

De lange brug en rechts het oude centrum van Torun.

25 juli      27 °

Torun is de stad waar Copernicus is geboren. Overal in de stad vind je de verwijzingen daarna terug.

In dit huis is hij waarschijnlijk geboren:

En verder is het een stad met mooie geveltjes,met immense kerken en de restanten van het Teutoonse kasteel.

26 juli      28 °

We gaan weer wat westelijker. Onder Pila ligt een dorpje Margonin waar een camping aan een meer zou moeten zijn.

Toen we de camping eindelijk gevonden hadden bleek het om een parkeerplaats bij een hotel te gaan. De omgeving was ook niet bijzonder. Als alternatief hadden we een camping in Szamocin. 7 km noordelijker. Dit bleek eigenlijk de parkeerplaats van een bar in een bos te zijn. Voor 25 zloty (6 euro) mochten we er staan en er was Wifi vertelde de eigenaar trots. Er stonden geen andere kampeerders en tot hoe laat de bar 's nachts open was vroegen we ons af. We besloten nog maar wat verder te gaan.
Na nog 100km kwamen we in Drawno aan. Hier begint het Drawienski natuurpark. Dit ligt in het stroomgebied van de Drawa.

Een simpele camping maar erg levendig door de vele kano tochten die hier beginnen en eindigen.

27 juli      31 °

We gaan met een kano over de Drawa varen. Voor nog geen 20 euro worden we 14km stroomopwaarts afgezet met een kano.

In het begin kilometers lange oevers met riet. Later werd het iets afwisselender.

Heel veel libelles en vlinders die soms meevaren.

En na een uur of vier kwamen we weer op de camping aan.

Erg rustgevend, maar we hadden er iets meer van voorgesteld.

28 juli      35 °

Een benauwde dag. We doen niet zoveel. Krijgen wel bezoek van een vink en boomklevers.

We eten bij de pizzeria op het dorpsplein van Drawno. Grote en lekkere pizza's!

In Drawno is men al in 1866 begonnen met het fabrieksmatig vervaardigen van tuinkabouters. En het is nu vastgelegd dat dit Europa's eerste fabriek van tuinkabouters is!

Nu vieren ze hier jaarlijks het feest van de kabouter en is het dorpsplein er ook mee versierd.