Rondreis Engeland en Wales; 2012; deel 4

terug naar begin terug naar deel 1          terug naar deel 2          terug naar deel 3
22 juli  22°

Na een Engels ontbijt

zijn we naar een paleisje van Baron Ferdinand de Rothschild gegaan. In Franse stijl en hoofdzakelijk gebouwd om zijn kunst (en kitsch) verzameling aan de wereld te vertonen. 45 Kamers zijn te bezichtigen. In 1957 is alles aan de National trust overgegaan. En nu kan iedereen er van genieten. Hele families picknickten in de prachtige tuinen.

Natuurlijk kon je er ook een grote fles De Rotschild kopen. Maar £2250 was iets boven ons budget.

Terug via het pittoreske oude stadje West Wycombe Village.

23 juli    24°

Rustig aan gedaan vandaag. 20 km gefietst en het Millets Farm Center bezocht. Dit is een tuincentrum maar ook een grote supermarkt met allemaal lokaal geproduceerde producten.

Er kwamen wel acht van dit soort grote militaire vliegtuigen over.

Dichtbij ligt een groot militair vliegveld.

Elwienke was nogal gebiologeerd door enkele schapen. Waarom...

24 juli  27° in Oxford

en 24° in York

We kamperen nu in Naburn. Iets zuidelijk van York. Naast de camping ligt een sluis in de Ouse.

Ook deze camping heeft geen WIFI. Maar als het goed is moet het straks in de locale pub, The Blacksmith Arms, wel lukken om de site bij te werken.

25 juli    21°

De spoorlijn van York naar Selby is omgevormd tot een fietspad en verfraaid met kunstwerken, zoals hier op deze oude spoorbrug.

Daarna fietsen we over de York racecourse.

Na 10 km komen we in York. York wordt gedomineerd door de immense York Minster.

De Minster is, wat ze zelf zeggen, een levende kerk. Je kunt er rustig koffie drinken terwijl 10m verder de mis wordt opgedragen. Zie de afbeeldingen hieronder.

De markt, de vele smalle straatjes, de stadsmuren en poorten zijn gewoon erg gezellig om doorheen te wandelen en om in een oude pub van een lokaal biertje te genieten.

26 juli       21°

Vandaag Cultuur, Tuinen en bijzondere natuur!

Dit is Fountains Abbey. De restanten van wat eens (1132) een enorm klooster was.

Naast de Abbey ligt de Studley Royal Water Garden. Een groot park met waterpartijen.

Brimham Rocks zijn spectaculaire rotsformaties in het verder heuvelige weidelandschap van Yorkshire.

27 juli 21°

Dicht bij de camping is een grote outlet mall. Op de fiets hebben we daar nog wat souvenirs gehaald.

Vanavond is de grote openingsceremonie van de Olympische spelen in Londen. Heel Engeland vraagt zich af of het droog zal zijn? De voorspellingen zijn redelijk positief.

28 juli   17°

In Stockton-on-Tees ligt de camping van "The Caravan Club" bij een kunstmatige wildwaterbaan en dichtbij het stadje.

We zijn even door Stockton gefietst en boodschappen gehaald. Een beetje nat geworden, maar we waren voor de echte bui weer binnen.

Rondom de Town Hall was markt en hiernaast zien we de ruïne van uitgebrande Holy Trinity Church

29 juli  17°

Dicht bij onze camping liggen twee bijzondere bruggen.

Eerst fietsten we langs de Newport Bridge, een klassieke ophaal brug.

Een paar kilometer verder is er weer een Transporter Bridge zoals we die ook al in Wales gezien hebben. Deze is echte iets jonger (1911) maar ook veel groter. Normaal gaat de gondel elke 15 minuten naar de overkant. Maar helaas vandaag, zondag, niet.

Na een flinke regenbui bezochten we Ormesby Hall. Een Victoriaanse villa met tuin.

Daar gaf de politie net een show met een helikopter voor kinderen uit Tsjernobyl.

De tent was echter niet berekend op de wind van de heli.

Terug bij de camping was er eindelijk wat actie in de wildwaterbaan.

Net weer binnen werden we getrakteerd op een hevige onweersbui met hagelstenen.

30 juli  °16?

Van ver af kun je de Roseberry Topping zien. Een heuvel van 368m in een relatief vlak landschap. De beklimming was zwaarder (steiler) dan gedacht. En op de top kreeg ik dan ook nog weer eens een beroemde Engelse Shower.

Wel mooie vergezichten over het met muurtjes en hagen verkavelde landschap.

Dit is de pier, strand en rotskust van Saltburn by the Sea. Met een tandrad baan kun je afdalen naar het strand.

Maar ook hier was het hoogtepunt een Shower!

31 juli   16°

Vandaag rijden we naar de haven in Newcastle en om 14.30 uur schepen we in.

1 augustus  27°

Aankomst in IJmuiden om 9.30 uur. Om 10.15 uur reden we van boord en om 11.15 uur waren we weer thuis in Eemnes.