Brandenburg, centraal en noordoost Polen;  2013; deel 4

terug naar begin terug naar deel 1          terug naar deel 2          terug naar deel 3
29 juli      28 °

Vannacht onweer en flink veel regen waardoor het nu wel weer wat is afgekoeld. We maken een fietstocht door het natuurpark.

Mooie natuur, bosbessen en kleine dorpjes. De kwaliteit van het fietspad laat echter te wensen over.

Met pannenkoeken en een vuurtje sloten we ons verblijf in Drawno af

Barnimie

30 juli      24 °

Bijna 90 km naar het westen komen we in Szczezin (Stettin).

Bij de jachthaven ligt een prachtige camping! Zo hebben we ze in Polen nog niet gezien! Mooi aangelegd en alles onderhouden! En overal WiFi.

Één van de bloemperken op de camping.

We kijken uit op de boten in de jachthaven.

In Dabie, een voorstadje, hebben we inkopen gedaan en daar staat deze grote kerk.

Uit onze vorige vakanties wisten we al dat rundvlees in Polen niet veel verkocht wordt. Het is hier dus zoeken naar een goede biefstuk en meestal krijg je schoenzolen.

Toevallig zagen we laatst bij een Poolse LIDL steaks in de koeling liggen en die hebben we ook maar eens geprobeerd. Een schot in de roos! Zo zacht en lekker.... Helmaal perfect!

Gelukkig was er in Dabie ook een LIDL! En we hebben flink ingeslagen.

31 juli      21 °

Met bus en tram waren we binnen een half uur in de stad. Daar is met een rode lijn over het trottoir een historische route van bijna 7 km uitgezet langs alle interessante punten.

We begonnen bij het Slot van de hertogen van Pommeren dat boven de stad uit steekt.

Dit is de fontein op de Chrobergo kade met op de achtergrond het gebouw waar vroeger het bestuur van Szczecin zetelde.

Koffie dronken we bij café 22, deze zit op de 22ste etage van een grote zilverkleurige toren midden in de stad, vanwaar je een mooi uitzicht hebt.

En we eindigden, heel toevallig, in een brouwerij waar ze ook Schweinehaxe op de kaart hadden staan! Heerlijk...

Het witte gebouw is de nieuwbouw voor het philharmonisch orkest.

1 augustus     28°

Met de fiets naar de stad. Er loopt zowaar vanaf de camping tot in de stad (7 km) een fietspad! Vanaf de hoge brug krijgen we een mooi uitzicht op de stad aan de Oder (Odra).

Voor fietsers is er een Gouden Route uitgezet die ons door mooie lanen naar een aantal parken in het noorden van de stad brengt.

Dit is het gemeentehuis, vroeger het provinciehuis. Leuk is dat je er door heen kunt fietsen.

Iets verder komen we bij een enorm openluchttheater (4500 plaatsen) en een grote rozentuin.

Op vele plaatsen verrassende kunstwerken.

2 augustus     35°

Vandaag begint de Tall Ships Race 2013. De schepen die wij kennen van SAIL Amsterdam gaan hier in het weekend een wedstrijd varen!

Gedurende de dag komen de schepen aan en meren af.

Op de foto's de Statsraad Lehmkuhl uit Bergen.

Bij de Nederlandse boot Urania kreeg Elwienke een stempel.

Als je dit vergelijkt met Sail Amsterdam dan valt het eigenlijk een beetje tegen. Er zijn maar een paar echt grote schepen. De kermis eromheen is echter vele malen groter dan in Amsterdam! Honderden eet- en drinktentjes en kilometers lang kermis attracties!

Op vrijdag was het gezellig druk. De komende dagen verwacht men echter meer dan 600.000 bezoekers per dag! Of het dan nog gezellig is...

3 augustus     32°

De camping is overvol en erg onrustig vannacht.

Wij gaan nu naar Potsdam (D). Campingplatz Neue Scheune ligt 10 km onder Potsdam in Ferch, een Kuhrort.

Het is erg warm en we wandelen 's middags alleen even naar de Schwielowsee.

4 augustus     28°

Op de fiets naar Sans Souci.

In Park Sans Souci liggen een groot aantal paleizen in mooie tuinen.

Het nieuwe Paleis is uit 1763 en gebouwd voor Frederick de Grote.

Heel bijzonder en mooi is het Chinese huis.

Pronkstuk van het park is het Sans Souci paleis uit 1747. Ook in opdracht van Frederick de Grote. Wel mooi met die terrassen ervoor maar als paleis stelt het niet zoveel voor. Zou dat de reden zijn dat Frederick al na 16 jaar een nieuw paleis liet bouwen?

De wachttijd om binnen te mogen kijken bedroeg meer dan 2 uur. Dat hebben we maar overgeslagen.

Het was inmiddels best warm geworden. Bij de windmolen naast het paleis zochten en vonden we wat verkoeling. Daarna nog het Drakenhuis en de Belvedere op de Klausberg bekeken.

5 augustus     29°

Vandaag weer per fiets (46 km in totaal) naar Potsdam. Daar is te veel te zien om hier te beschrijven.

Wij begonnen bij de Brandenburger Tor.

In de Russische Kolonie staan nog een aantal typisch Russische huizen.

Op de Pfingstberg staat een prachtige Belvedère en na een flinke klim heb je een mooi uitzicht over het Potsdammer Landschap. In de verte zie je zelfs de TV toren op de Alexanderplatz in Berlijn.

Dit is de Glienickerbrücke. Vroeger de grens tussen Oost en West. Bekend omdat op deze plek door Russen en Amerikanen nogal eens agenten en spionnen werden uitgewisseld.

Terug naar de binnenstad kom je in het

Een hele wijk met zogenaamde Hollandse huisjes.

En bij de Nikolai Kirche verlaten we Potsdam weer.

6 augustus     32°

Als je de Brandenburger Tor in Berlijn gezien hebt, en ook de Brandenburger Tor in Potsdam dan word je wel nieuwsgierig naar de stad Brandenburg zelf.

Met de auto gingen we daar naar toe (35 km).

De grootste kerk bleek echter gesloten op dinsdag.  Er zijn nog wel andere kerken en torens en een klein stukje stadsmuur maar heel bijzonder is deze oude Hanzestad eigenlijk niet (meer).

Wel zijn er mooi voorbeelden van de zogenaamde Baksteen Gotiek te vinden.

Op de terugweg kwamen we langs een enorm weiland met zonnepanelen. Goed voor de energie van 3600 woningen! Moeten we in Eemnes ook maar eens gaan doen.

Als laatste bezochten we het Kloster Lehnin. Wel een groot complex maar de oude graanschuur was het meest authentiek.

7 augustus     22°

Gisteravond sloten we af met een flink onweer. Het begon met een windstoot waar ons luifeltje niet tegen kon.

Op weg naar Nederland staan we nu in Minden op de camping bij de Haven aan het Mittelland kanaal.

Een mooie rustige camping met hele luxe douches. alleen jammer dat er geen Wifi is.

Als je met de trein of auto richting Berlijn rijdt, dan zie je bij Porta Westfalica/Minden een Kapel hoog op een berg staan. Wij vroegen ons altijd af wat dit was. En dat is de reden dat we nu hier eens stoppen.

8 augustus     21°

Bij Minden gaat de rivier de Weser door het Porta gebergte in Noordelijke richting.

In 1915/16 hebben ze in Duitsland het Mittellandkanaal aangelegd (oost-west verbinding). Om de Weser te kruizen hebben ze over honderden meters een aquaduct aangelegd. Het kanaal ligt 12m hoger dan de rivier.

Omdat een verbinding tussen Weser en kanaal ook wel handig was, is er ook een sluis gebouwd. Deze is inmiddels te klein en er wordt nu een grotere gebouwd.

Iets zuidelijker heeft de Weser zich door het Porta gebergte weten te vechten. En op de westelijke berghelling hebben ze in 18xx op 200m hoogte het Kaiser Wilhelm Denkmal gebouwd. Dat is dus de kapel waar we zo nieuwsgierig naar waren.

Het is wel een flinke klim maar bij mooi weer krijg je er een mooi uitzicht voor terug. Helaas was het vandaag niet erg helder.

Aan de overkant van de Weser staat de Lange Jacob op de Jacobsberg.

9 augustus     27°

Mooi weer voor een fietstocht.

Langs de Weser naar het noorden gefietst tot in Petershagen. Een vriendelijk stadje met nog vele vakwerkhuizen.

Dan door het boerenland, waar veel windmolens staan, in zuidwestelijke richting tot we bij het Mittellandkanaal komen en vandaar weer naar de camping. In totaal 48 km.

Ze zouden onderweg alleen wat meer terrasjes en ijs-kraampjes moeten hebben. Maar gelukkig had de supermarkt, dicht bij de camping, die uiteindelijk wel.

10 augustus     21°

Onze laatste vakantiedag brengen we door in het gezellige centrum van Minden.

Gezellige pleinen met veel terrassen, lekkere "Kaffee mit Kuchen" en weer andere terrassen met "Barre", het lokale bier.

Het oude regeringsgebouw.

Veel historische vakwerkhuizen.

11 augustus     23°

Op naar Enschede waar we lunchen bij oma die blij is ons weer te zien.

En dan het laatste stukje naar Eemnes waar ons huis staat te wachten en waar buurvrouw Ingrid al die weken voor post en planten heeft gezorgd.